Informatie over het verhuren van een vakantiehuis

wat zijn opbrengsten en rendement van de vakantiewoning

Villa Mer is commissionair bij het verhuren van vakantieaccommodaties. U heeft een vakantiehuis? Of u bent van plan om een vakantiewoning of appartement te kopen? En wilt u dat misschien gaan verhuren aan toeristische gasten? Dan leest u op deze pagina informatie over het verhuren van uw recreatiewoning. Recreatief onroerend goed is doorgaans waardevast en daarom een veilige investering met een goed rendement op de lange termijn. Het voordeel van het verhuren van uw accommodatie aan toeristen is dat u hiermee de vaste lasten op jaarbasis behoorlijk dempt of zelfs helemaal kunt terugverdienen. Ook kunt u zelf gebruik maken van het huisje of appartement om de eigen vakantie in door te brengen. Lees hieronder meer over de mogelijkheden van het verhuren van een vakantiewoning. Bijvoorbeeld via verhuurburo Villa Mer. Villa Mer verhuurt vakantiehuizen en appartementen van eigenaren in Zeeland (Zeeuws Vlaanderen en op Walcheren).

Kosten en opbrengsten

wat blijft er over bij het verhuren van een vakantiehuis

maandelijks terugkerende kosten

Als uw uw woning wilt verhuren aan toeristische gasten moet u naast de eventuele financieringskosten als vanzelfsprekend ook denken aan maandelijks terugkerende kosten voor gas, water en licht. En aan de gemeentelijke belastingen.

Een tweede kostenpost is kabeltelevisie en internet. Dit is een basis vereiste voor iedere recreatiewoning. Villa Mer adviseert een uitgebreid zenderpakket met extra buitenlandse zenders. Dit is een pré om uw vakantiewoning te verhuren aan Duitse gasten. Satelliet televisie raden wij sterk af. Dit lijkt voordelig maar is storingsgevoelig (en daarom alsnog duur) en ingewikkeld voor de gast.

Heeft u nog geen recreatiewoning maar wilt u er een gaan kopen? Vergeet dan niet te vragen of u ook kosten moet gaan betalen aan een vereniging van eigenaren. Bedragen variëren van 100 tot 300 euro per maand. Afhankelijk van de centrale voorzieningen die er zijn in uw appartementencomplex of vakantiepark.

Terugkerende onderhoudskosten zijn het onderhoud van de tuin, ramen wassen, het eventueel vegen van de schoorsteen, onderhoud van de CV installatie en natuurlijk het periodiek onderhoud. Het verhuurkantoor verzorgt doorgaans het verhelpen van de noodzakelijke dagelijkse storingen.

Laat u bij het kopen van een recreatiewoning te allen tijde informeren door een ficaal specialist. Wist u bijvoorbeeld dat als u uw vakantiewoning meer dan 90 dagen per jaar zelf gebruikt u forensenbelasting moet gaan betalen? En laat u zich als ondernemer voor de BTW registreren of kiest u voor de Kleine Ondernemers Regeling (KOR)? Belangrijke vragen waar u een antwoord op moet hebben voordat u uw recreatiewoning gaat verhuren.

kosten per verhuring

Voor het verhuren van de woning rekent het verhuurkantoor of de verhuurorganisatie u een verhuurprovisie. De kan oplopen tot meer dan 21 %. Wat zijn de werkzaamheden van een verhuurkantoor? Denk aan promotie van uw woning, het doen van alle administratie m.b.t. reserveringen en afrekeningen, informatievoorziening aan gasten, sleuteluitgifte aan uw gasten en onderhoudsbedrijven, organisatie van de schoonmaak na een verblijf door gasten, hulp bij buitensluiting als de gast zijn sleutel kwijt is, het oplossen van zeer urgente grote storingen zoals stroomuitval en verstoppingen, controles van de woning en signaleren van overige kleinere storingen). Storingen (groot en klein) worden verholpen tegen kostprijs. Als er een kostbare storing is, wordt eerst met u besproken hoe deze wordt opgelost voordat er daadwerkelijk opdracht tot reparatie wordt gegeven.

De verhuurcommissie die Villa Mer in rekening brengt is afhankelijk van hoevaak u de woning zelf gebruikt. Als u de woning weinig zelf gebruikt betaalt u aan Villa Mer een iets lagere provisie. Neem contact op voor meer informatie. Het eigen gebruik van uw woning kost u bij Villa Mer niets. Dat lijkt vanzelfsprekend maar dat is het niet. Veel verhuurkantoren brengen het provisiebedrag dat ze mislopen als u zelf in de woning verblijft bij u in rekening. Dat kan oplopen tot honderden euro's per eigen verblijf.

Bent u er niet van overtuigd dat een lokaal verhuurkantoor voor u van toegevoegde waarde is? Dan is het is natuurlijk ook een mogelijkheid om zonder verhuurkantoor te werken en uw woning via een platform als booking.com, Airbnb of Micazu te verhuren. U betaalt dan nog wel steeds provisie. Bij Booking.com is deze 12 %. Daarvoor zorgen deze organisaties alleen voor promotie, het maken van de booking en het afrekenen met de gast. U bent dan verder zelf voor 100% verantwoordelijk voor alle andere hierboven genoemde werkzaamheden. Dat is wellicht vooral interessant als u 1. zelf dicht in de buurt van uw vakantiewoning woont, 2. veel vrije tijd heeft en 3. op ieder moment van de dag weggeroepen kan worden om bijvoorbeeld een storing te verhelpen. Dan is dat het overwegen waard. Misschien zoekt u in dat geval alleen iemand voor de sleuteluitgifte. Ook dan kan Villa Mer u van dienst zijn. Tenminste, als uw woning aan de kust van Zeeuws Vlaanderen of Walcheren gesitueerd is. Neem contact met ons op en wij geven u meer informatie.

opbrengsten

Maar nu weet u nog steeds niet wat er overblijft. Gemakshalve gaan wij uit van een woning die in het hoogseizoen 900 euro per week kost om te huren. Een dergelijke woning kan aan de Zeeuwse kust met gemak 10.000 euro aan huurinkomsten opleveren. U kunt er dan bovendien nog steeds een aantal weken per jaar zelf gebruik van maken. Zonder dat we aan alle bovenstaande kostenposten bedragen hebben geplakt is de kans zeer aannemelijk dat u zogezegd quitte speelt aan het einde van het jaar. Hoe moderner en nieuwer uw woning is ingericht, hoe aantrekkelijker deze het hele jaar rond is. Wilt u echt geld overhouden aan het verhuren van de recreatiewoning? Dan is het aan te bevelen om de woning niet zelf te gebruiken. Of om de woning alleen last minute zelf te gebruiken in de laagseizoenperiodes als deze onverhoopt leegstaat. Moraal van het verhaal: een vakantiewoning gaan verhuren en dat echt als serieuze bron van inkomsten zien is te optimistisch. Uw vakantiewoning is vooral een goede waardevaste investering op lange termijn waarbij u kostenneutraal zelf ook van een aantal weken vakantie per jaar kunt genieten. En waarbij onderaan de streep, nadat alle kosten zijn voldaan, de kans groot is op een financieel extraatje mits u de woning volledig vrij heeft gegeven voor de toeristische verhuur.

De vijf zekerheden van Verhuurkantoor Villa Mer

Vakantiewoning verhuren via verhuurkantoor Villa Mer

Bent u geïnteresseerd om uw vakantiewoning toeristische te gaan verhuren? Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden uw vragen en bespreken of uw woning een goede aanvulling is op ons assortiment.

Wilt u veel taken van het full service verhuur kantoor liever zelf verrichten (denk aan de promotie, administratie, reparaties en schoonmaak) maar bent u NIET in de gelegenheid om de sleutels uit te reiken aan uw gasten? Dan kan verhuurkantoor Villa Mer tegen aantrekkelijke condities de sleuteluitgifte aan uw gasten verzorgen.

Wanneer spreken wij af?

Wij kunnen ons voorstellen dat u nog veel vragen heeft. Die beantwoorden wij graag. Neem alstublieft contact met ons op voor het maken van een afspraak! Graag plannen wij een persoonlijke kennismaking. Als dat al kan in uw woning en anders bij ons op kantoor (Boulevard de Wielingen 7a - Cadzand-Bad). Tijdens deze afspraak willen wij bijvoorbeeld deze vragen graag met u bespreken:

Gaat u de woning ook zelf gebruiken?

Wilt u de woning ook zelf blijven gebruik voor uw eigen vakanties of wilt u de woning niet zelf gebruiken en zoveel mogelijk verhuren? Voor allebei valt wat te zeggen. De voor en nadelen zetten wij graag samen met u op een rij. Wist u bijvoorbeeld dat u bij meer dan 90 dagen eigen gebruik forensenbelasting moet gaan betalen aan de gemeente?

Wat kunt u van ons verwachten?

Wat u van ons verhuurkantoor kunt verwachten en wat wij van u verwachten hebben wij op papier gezet in onze verhuurovereenkomst. Een voorbeeld hiervan sturen wij u op aanvraag toe. Wij willen ook graag weten wat u nog meer verwacht van Villa Mer en wat uw doelstellingen zijn. Ook bekijken en/ of bespreken we uiteraard de woning uitgebreid. En wij vertellen meer over onze ervaring en doelstellingen.

Wanneer wilt u starten?

Als alles voor iedereen helemaal duidelijk is gaan we over tot het tekenen van de verhuurovereenkomst. Wij maken dan meteen een planning voor het fotograferen, beschrijven en toevoegen van uw woning aan onze website. Dit kan doorgaans binnen 3 weken gebeuren. We willen in ieder geval zo snel mogelijk reserveringen kunnen gaan maken. Al zijn we voor fotografie deels wel afhankelijk van het weer.